Emma Biotop (opdateret 31/1)


BIOTOP



Første forsøg på en skitse



Jeg har valgt et lille natur område der ligger ud mod Haderslev Store Dam. 
Hvor jeg ofte er ude at gå ture. 

Jeg var ude den 13/1 og lede efter mit BIOTOP sted, jeg synes det var lidt svært, hvor jeg ville gå i dybde henne. Jeg har valgt stedet her hvor der er meget fri natur, en masse levende krat, buske/træer i forskellige højder og længder hvor man kan finde en masse spændende, her kan man også gå på udkig ud til store dammen hvor der sker en masse dyreliv. Selvom det er et område man går tur i, synes jeg det en af de mindst besøgte gemte områder i Haderslev. 




den 17/1 har jeg været ude og se til min biotop da vejret har forandret sig meget siden sidst pga af sneen. Solen skinner og man ser alle træerne der har sne på sig, som er ved at tø. Søen som er frossen. Det meget interessant, hvor anderledes det føles at være derude når græsset og jorden er dækket af sne. Jeg elsker lyden når man går på helt frisk sne som ikke er blevet rørt endnu. 





Jeg har også taget denne video af stedet, så man kan følge med i hvordan vejret og månederne hele tiden skifter og hvordan det bliver ved med at forandre sig for hver gang man kommer derud.










den 29/1 har jeg været ude på min biotop igen. Her så jeg ikke meget forandring fra sidst, udover at sneen er væk. Man kan begynde at tyde på de små forår spring der begynder titte frem nogen steder. 

Video af biotop fra den 29/1




PLANTER PÅ BIOTOPPEN 


Jeg gik selvfølgelig også lidt på jagt på dette område, hvor jeg var heldig at der både var et bøgetræ hvor alle bladende lå flot rundt om. 





Her var der også et  almindelig bærmispel træ der allerede havde en masse skud der var ved at titte frem, virkelig små og fine skud. 


Der var også en masse tagrør lige ved biotoppen, planten er vildtvoksende. Den vokser ved de lavvandede søer blandt andet, den kan blive helt op til 400 cm høj.  

Her er der et så kaldt troldhassel (Corylus avellana contorta) når den springer ud har den grønne ovale blade. Det er en plante som er meget insektvenligt.







Skvalderkål (som man faktisk sagtens kan spise) 



Tegn på foråret er ved at komme. 

??



Kæmpe-vedbend er en stor klatreplante som kan blive helt op til 10 meter høj.



Smalbladet Mangeløv - er en plante der kan blive op til 80 cm høj som vokser generelt over hele Danmark, og kan findes typisk i sådan fugtige skov områder.














Dyreliv på BIOTOPPEN 

Fra mit biotop sted kan man se ud til store dammen, her så jeg en masse svaner som havde samlet sig med andre ænder/fugle ude på den tynde is. 


Ude i krattet ved min biotop gik jeg på opdagelse, her fandt jeg et spor som godt kunne ligne, at der havde været et rovdyr på spil, hvor en fugl havde tabt kampen, af hvad jeg har prøvet, at undersøge med fjer på nettet kunne det godt ligne det muligvis kunne være fra en baby and eller en slags due? og hvilket rovdyr har været igang? 








Her så jeg hvad jeg tænker er en grågås med det rødelige/orange næb, stå og skue over vandet som nok er på jagt efter noget noget mad, som kunne være nogen vandplanter som den godt kan spise om vinteren. 


Regnorm 




Igen har jeg fundet et spændende fugle spor i krattet. Tror måske det nogen helt fine unge fjer. 
Så lå der også en masse forskellige fjer mast på jorden, som om enten har der været et rovdyr igen? eller er det fra en rede?

Tænker en hest har været forbi området på en ride tur. 



Ude på min biotop er der en masse muldvarpe skud. 

Tror dette er en almindelig havesnegl, ellers kunne det også godt være en lundsnegl pga den har lidt af en sort skalåbning. 

En fuglerede 

Endnu en af mine smukke fjer fund. 












 




























Kommentarer

  1. Hej Emma - et dejligt sted du har fundet - jeg kender det godt ;-) Fint med video, fotos og kortskitse - det giver et fint overblik. Fint at du også er kommet i gang med at undersøge plante- og dyrelivet - et super spændende ædespor du har fundet. Du kan indsamle nogle af de mest karakteristiske fjer og tage dem med på næste seminardag, vi har en god håndbog om fjer.
    Hvis du skriver videre i det samme indlæg, er det vigtig at du skriver det øverst. Ellers vil jeg anbefale dig at lave et nyt indlæg fra din biotop med de næste planter og dyr du finder, så ser vi lettere :-)
    Vh Ida

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag