Dyrehold: Nak og æd en melorm i condibøtte

Vælg en bruger/borger gruppe: Vi har valgt at gå med egen praksis aldersgruppe. Børnehave 3-6 år.

Hvilke behov skal / kan et dyrehold tilgodese? Inddrag den læste litteratur.

Dyreholdet skal så vidt muligt give børnene afsæt til at kunne forstå hvirvelløsedyrs forskellige livsstadier. og mulighederne i spiselige insekter. Derudover skal det være afsæt til et læringsmiljø hvor Mikroforskermetodens syv stadier kan blive anvendt.

Hvilke mål er der for bruger/borger gruppens læringsudbytte? 

Børnene skal iagttage og udforske mulighederne som melormene har. Det vil altså sige at børnene, er den del af processen i at forstå og forstå insektetsbehov for mad og næring. Vi ønsker at give dem indblik i dyrets livsstadier, og hvilke betingelser som deres habitat skal leve op til for at de kan udvikle sig. Det vil sige forsøg med kulde, forsøg med forskellige former for foder (Hvad kan de bedste lide, og hvor udvikler de sig?)

Derudover vil vi tage FN's verdensmålene med indover vores læringsprojekt. Det vil vi gøre ved brug af verdensmål 2 som er stop sult. Stop sult skal være et gennemgående tema i vores dyrehold. 

Hvordan skal dyreholdet placeres og indrettes med henblik på brugernes oplevelses- og læringsmuligheder?  

Børnene skal så vidt muligt have rådighed til at opleve dyrene alle tider af dagen, for at give børnene mulighed for at danne hypoteser. Derudover vil vi gøre brug af eksperimenter, som tager afsæt i børnenes hypoteser.

Hvilke naturfaglige begreber kan dyreholdet give anledning til at introducere/bearbejde?

      Puppe, Hypotese, Larve, Fødekæder

Hvilke tegn på læring, vil du kigge efter?

 Børn der bruger fagudtryk og begyndende hypotese dannelser. Børn der gør sig overvejelser i FN's verdensmål stop sult.

Kommentarer

  1. Hejsa - det bliver spændende at følge melbillelarvernes forvandling. Måske kunne det være relevant at inddrage kap. 2 Læring i naturen og/eller kapitel 3 Vidensformer....?
    Overvej desuden FNs Verdensmål 15: livet på land - som arbejder med forståelsen af biologisk mangfoldighed og biodiversitet - i børnehøjde kunne det tage afsæt i forskellighedsdugen.
    Vh Ida

    SvarSlet
  2. Hej med jer.
    Hvordan går det med dyreholdet? Har I begge to melorme eller hvordan? Og har I fået fat i nogle rigtigt levende dyr?
    Vh Christoffer

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag