Plantehold - Anton



 

Oprettelse af plantehold
Der er blevet plantet forskelligt grønt og nogle specielle såsom kiwi og tepose(kamille). 
De 15 forskellige frø: 


Naturfaglige overvejelser på bloggen:

Planternes behov: For at planter kan danne fotosyntese og udvikle sig er der nogle grundlæggende behov som skal opfyldes. For at en plante skal kunne vokse, skal den kunne optage sollys, derfor vil placeringen af planter afhænge af solens tilstedeværelse. I min lejlighed er der østvendt altan, vestvendt stue vindue østvendt køkkenvindue, østvendt spisestue vindue og østvendt soveværelse vindue(Hvor gardiner bliver rullet for om natten, derfor ingen månelys). Har ingen vinduer ud til syd eller nord. Jeg afprøver at sætte mine planter i et vestvendt vindue så det er aftensolen der rammer og den sene nattemåne. 
Jeg har prøvet at visualisere processen i min tegning af kredsløbet.

Derudover skal planterne have vand. Vandet lagrer jeg i jorden hvori frøet er plantet. Vandet har jeg ligeledes visualiseret. Jeg har gjort brug af betegnelsen H2O som. Denne betegnelse kan være med til at give børnene en oplevelse af at vand kan beskrives igennem forskellige udtryk/formel. 

Plantens live betingelser er også afhængige af luften omkring den luften skal indeholde CO2. Også kendt som kuldioxid er en luftart, man kan ikke smage, se eller høre den, men den er der. Og den er ihverfald også tilstede i medierne.. Når medierne formidler CO2 bliver det ofte brugt i forbindelse med fossile brændstoffer, og skaderne deraf. Dette skyldes at der i jorden er oplagret utroligt meget kuldioxid, i form af dødt plante og dyreliv. det er fordi at planterne optager kuldioxiden og oplagre den i planten. Så når vi skyder benzin i tanken, bliver energien der er oplagret i olien omsat til kuldioxid/ CO2. CO2 mængden i vores jord og atmosfæren er konstant, det handler bare om hvor den er oplagret, om det er i ozonlaget eller det er i jorden. Menneskeheden forbruger mere ressourcer end jorden har.

For at kunne beskrive forskellen på mennesker/dyr og planter er celle opbygning. Alt levende er bygget op at milliarder af celler. Alene i menneske kroppen 37 billioner af celler give and take. Celler er det der er med til at sikre vores overlevelse. Celler skal ses som grundstenene som kroppen/planter er bygget op af. Dog adskiller kroppen og plantens celler sig gevaldigt. Cellerne er med til at gøre at planten kan optage solen stråler og omdanne dem til glukose. Den samme evne har Menneske/dyrecellen ikke. Denne evne i plantecellen kaldes for grønkorn. Inde i grønkornene er der et stof der hedder klorofyl, som er med til at give den grønne farve som opfanger solenstråler. 

Forskellige dyrkningsforhold: Jeg vil starte med at forspirre indendørs, dernæst rykker jeg dem ud i min mors køkkenhave.

Kredsløb:
Jeg har udformet et kredsløb der viser fotosyntese/respiration i grovetræk dag og nat







Didaktiske overvejelser:

Brugere: Jeg vil tage udgangspunkt i min vuggestuegruppe. 

Pædagogisk forløb:
Sammenhæng: Vuggestuebørn skal få en begyndende forståelse for grøntsagers cyklus. Derfor vil jeg med børnene gå på opdagelse i frisk grønt og udvinde frø der skal spires. 
Mål: børnene skal få et nyt perspektiv ind frugt og grønt, og hvordan det kan være med til at skabe en bæredygtig dyrkning af frugt og grønt. Børnene skal opnå begyndende evne til at kunne skelne et frø fra en grøntsag, og få følelsen af succes med at kunne udvinde frø fra grønt. Der ligger meget fin motorisk i udvinding af frø. Derudover skal det fodre til nye verdensopfattelser.
Tiltag: Jeg vil medbringe grønt såsom peberfrugt, kiwi og æble (grønt som de har kendskab til igennem det daglige pædagogiske måltid). Vi skal udvinde frø, smage på grønt og frugt, og opleve det sanseligt både dufte, røre, se og smage. Derefter planter vi dem i deres egen mælkekarton, hvorefter vi sætter en pose over.
Tegn: Børn der er nysggerig på egen madpakke og dens indhold af kerner/frø, derudover børn der bruger alle sanserne til at opleve frugt og grønt. 
Evaluering:


Pædagogens rolle:
Jeg anskaffer remedierne med købekort. hurra for EAN nr



LOGBOG 
Jeg har nu fået hentet mine frø/forspiren. Første vanding er med hjælp fra min 2 årig søn. Han finder det højest interesant. Han bruger en "pipette" lignende genstand, til at vande planterne. Efterfølgende placeres de i det vindue som beskrevet ovenfor, vestvendt stue vindue, over en radiator. Derudover har jeg lavet et hjemmelavet drivhus, i form af en pose. 
Er begyndt at indsamle mælkekartoner til omplantning af mine planter, ønsker ikke at investere det helt store i potter, da jeg ingen have har. Så derfor bruge jeg mælkekartoner som næste step. 





Og vi har en vinder 

Stærkt efterfulgt af røde split linser


Opdatering

Har smidt peberfrugten og kamille te ud. Det var gået mug i begge dele. Derudover ingen opdateringer.
Jeg anskaffer mig jord og for plantet linser og solsikker om.

Opdatering d 17/3
Ja der er sgu ikke meget tilbage. Mine grønnefingre er ikke eksisterende. Så alt er dødt pånær 3 ting. Rødelinser, solsikke og ingefær.
Jeg prøver kræfter med peberfrugt igen senere.







Kommentarer

  1. Hej Anton
    Spændende med opstarten af de plantehold. Jeg er spændt på hvad det er du har sået?
    Du kommer vidt omkring i afsnittet om dine naturfaglige overvejelser og det bliver til tider meget fjernt fra plantehold i pædagogisk praksis. Du er god til at beskrive og begrunde dine valg ifht til forskellige dyrkningsforhold, og det er den del jeg synes du skal fokusere på, da det dette du kan overføre til praksis. I forhold til fotosyntese er det vigtigt at understreg at der er tale om fotosyntese om dagen og respiration om natten. Jeg har således aldrig hørt om, at planter laver fotosyntese vha. månelys.
    De pædagogisk didaktiske overvejelser er fine, og især pipetten er en snedig måde at skabe deltagelsesmuligheder på, uden at drukne hele dit plantehold.
    Vh Christoffer

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag