Plantehold - Emma

 Oprettelse af plantehold.

Her skulle vi Plante 15 forskellige frøer - 5 af de vilde - 5 fra køkkenet - 5 fra frøposer.

Af de vilde har jeg fået ''plantet'' Ageren og Kastanje indtil videre

Fra køkkenet. Fik jeg plantet Ingefær - Kerner fra æble - Kerne fra Citron. Her fik jeg også prøvet noget jeg ikke har tænkt på før, kerner fra kiwi (spændende), kerner fra peberfrugt. (Her prøvede jeg også med jord direkte i en halv peberfrugt - for hvad vil der ske hvis du tager jord direkte ned i peberfrugt, hvor der kerner tilbage? 






Jeg har sat min kasse med det jeg har sået på studiedagene i min vindueskam i spisestuen, som vender mod syd. Her kan mine planter få godt med sollys (dog ikke for meget) hvilket er vigtigt i den dannende del af fotosyntesen, for at planten kan trives og vokse.

 Det er vigtigt med vand  (H20) processen, at det er den rigtige mængde - jeg har aldrig rigtig prøvet spire projekter før, så her prøver jeg mig frem med en vandstøver, for at fugte jorden godt til frøene uden, at det bliver for meget på en gang, så jeg kan danne mig et indtryk af hvad frøen kan tåle. 

Forskellige dyrkningsforhold: Jeg prøver af med indensdørs spirren til en start, både lidt herhjemme men primært oppe i min børnehavegruppe, så børnene hele tiden er en del af processen, og dette kan blive et samtale emne (Vi har nemlig de næste to måneder om kriblekrable, natur og science i børnehaven) Herefter vil jeg prøve lidt udendørs i børnehavens få udendørs plante kasser.



Jeg skal i løbet af ugen ud og finde min frøposer som jeg skal spire - Her tænkte jeg det kunne være spændende at prøve sig frem med mælke kartoner (som vi også gøre i praksis i børnehaven lige nu med karse som fungere rigtig god) ellers vil jeg begive mig ud i at spire i nogen æggebakker og potter.


Didaktiske overvejelser: 
Brugere: Jeg kommer til at tage udgangspunkt i min børnehave gruppe (3-6 år) 

Det pædagogiske forløb: 
Sammenhæng: Børnene skal få en begyndende forståelse for grøntsagers cyklus. Derfor vil jeg med børnene gå på opdagelse i frisk grønt og udvinde frø der skal spires. 

Mål: børnene skal få et nyt perspektiv ind frugt og grønt, og hvordan det kan være med til at skabe en bæredygtig dyrkning af frugt og grønt. Børnene skal opnå begyndende evne til at kunne skelne et frø fra en grøntsag, og få følelsen af succes med at kunne udvinde frø fra grønt. Der ligger meget fin motorisk i udvinding af frø. Derudover skal det fodre til nye verdensopfattelser.

Tiltag: Jeg vil medbringe grønt såsom peberfrugt, kiwi og æble (grønt som de har kendskab til igennem det daglige pædagogiske måltid). Vi skal udvinde frø, smage på grønt og frugt, og opleve det sanseligt både dufte, røre, se og smage. Derefter planter vi dem i deres egen mælkekarton, hvorefter vi sætter en pose over.

Tegn: Børn der er nysgerrig på egen madpakke og dens indhold af kerner/frø, derudover børn der bruger alle sanserne til at opleve frugt og grønt. 

Jeg vil prøve at se om børnene kan medbringe nogen mælkekartoner eller æggebakker hjemmefra (for at de bliver en del af startprocessen) Ellers er det noget jeg kommer til at købe igennem arbejdet, og evt nogen små plantekasser til vinduet.

 




Kommentarer

  1. Hej Emma.

    Spændende med dine forskellige spireprojekter, og med din undersøgende/eksperimenterende tilgang. Som jeg kan se det har du udelukkende sået i jord, og det kunne være at du skulle prøve nogle forskellige former såmedie, eks. vat. Det kan være du får øje på noget andet i processen som du kan overføre til din praksis. Når nu du alligevel har gang i planter i børnehaven kunne du jo være nysgerrig på hvilke deltagelsesmuligheder du kunne skabe for ungerne i processen med at så.
    Glæder mig til at følge processen fremadrettet.
    Vh Christoffer

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag