uge 11 opgave D
Uge 11 OPGAVE D
MelormeDokumentation og formidling
13. Beskriv hvordan du vil formidle udviklingen i dyreholdet og bruger/borgergruppens læringsudbytte?
13. Beskriv hvordan du vil formidle udviklingen i dyreholdet og bruger/borgergruppens læringsudbytte?
Formidlingen af udviklingen i dyreholdet
Udviklingen i dyreholdet vil være en stor del af de daglige gøremål. At passe dyrene indebærer et kendskab til de 4 livs stadier i en melorms liv. Dette vil blive fjor visuelt igennem de 4 condibøtter.
Børnene vil opøve begynden kvalificerede naturfagbegreber, der vil kunne beskrive dyrenes livscyklus, habitat osv.
Målet vil være at børnene udviser større ansvar overfor dyrene. Børnene skal finde deres deltagelse i melormenes hverdag som afgørende for dyrets livsbetingelser. Derudover vil en større grad af
14. Hvordan stilladsere læreprocessen? (piktogrammer, iagttagelsesark, bestemmelsesark, vendespil, modeller mm.)
Vi arbejder med børn fra 0-6 år (Da Anton er i vuggestue og Emma er i børnehave) derfor vil der også være forskellige former for modtagelse og bidragelse fra målgruppen. Det er vigtigt når man arbejder med den mindre målgruppe, at det vi gør bliver meget visuelt for børnene, så det er nemmere at danne en ramme af forståelse, nysgerrighed og læring i processen.
Da man desværre ikke kan finde så mange bøger omkring melorme, så kan man som start proces lave et vendespil, som kan bruges i begge målgrupper (vuggestuens ældste) hvor der bliver vist billeder af melormes livscyklus.
(Melorme - når de forpupper sig - når de bliver til billen melskrubbe)
Billeder af hvilke foder melormen kan lide at spise evt hvilke den ikke så godt kan tåle/ikke spiser.
Billeder af forskellige former for korn den lever i.
Igennem leg kan børnene ofte stille sig mere undrende især når det er visuelt, end de ville gøre uden.
Vi vil også lave et iagttagelsesark i form af et visuelt skema med billeder over dagen
et eksempel:
Mandag: fodrer dag med 2-4 børn (billeder af noget mad)
Tirsdag: 2-4 børn hjælper med, at sortere dem fra der måske ikke har det så godt mere - eller dem der har forpuppet sig (Billeder af en pincet fx)
Onsdag: Fodrer dag med 2-4 børn (billeder af noget mad)
Torsdag: Er der sket noget nyt? Lidt udskiftning af bunden/eller renset lidt ud i det - skal buret flyttes for prøve et andet sted at stå, gør det nogen forskel for melormene? (Billeder af fx en si)
Fredag: Fodrer dag 2-4 børn (billeder af noget mad)
Dette kan gøre læringsprocessen rigtig sjovt for børnene og de vil føle mere ansvar når det nogen faste børn der har de forskellige dage, hvilket vi gerne også vil ligge vægt på.
( Billedet her er en inspiration til det visuelle skema vi gerne vil lave)
Metoder
Her vil vi blandt andet gå ind og bruge Mikroforsker metoden
Her får børnene lov til selv, at stille sig nysgerrig og derved få mere medinddragelse i vores læringsproces med melormene.
Hej Emma og Anton.
SvarSletTak for jeres indlæg, der har gode takter, men også virker lidt undervejs.
Bare lige et par ideer. Kunne i tage billeder af jeres melorme (med eller uden børn) i takt med de udvikler sig, printe dem ud, og (igen med eller uden børn) lave jeres egen bog "Vores melorme" eller "det ved vi om melorme". I kunne også udforske melormen kropsligt, måske snørre nogle unger ind i soveposer og lege melorme... Bare en tanke.
Vh Christoffer