Aktivitet 4 på Antons biotop skovens mad
Skovens mad
Vil gå på opdagelse i biotopen gastronomiske oplevelser, og inkorporere dem i egen madlavning.
Ved brug af appen VILD MAD
Sammenhæng:
Barnet skal opleve naturen/skoven som en ressource der kan bruges til madlavning. Give børnene et andet perspektiv ind i skoveturen. Lidt i tråd med nyt nordisk køkken.
Mål:
Børnene skal opnå evner til at kunne identificere spiselige bær og andet. De skal opleve en sammenhørighed mellem skoven og køkken. En jord til bord tilgang.
Tiltag: Vi vil ved brug af appen VILD MAD åbne børnenes verden. Vi vil sanke i naturen. Og bruge naturen som et spisekammer.
Tegn: Børn der kan identificere lette bær, og andet spiseligt. Børn der undersøger deres omgivelser for ingredienser.
Evaluering:
Jeg har med appen, fundet den besværlig at gennemskue, og finder det højst nødvendigt, at vente til forår, for at denne aktivitet bliver gavnlig på min biotop. Der er tydelige tegn på brombær, dog ingen spiselige på nuværende tidspunkt.
Hej Anton.
SvarSletSpændende med en spis naturen aktivitet i februar. Jeg vil mene at du i din didaktiske planlægning bør tage højde for sammenhænge i din målsætning. Sammenhængen vedrører vilkårene for din aktivitet, og eftersom at årstiden må siges at være et uomgængeligt vilkår, mener jeg dette burde afspejles i din målsætning for aktiviteten. Der kan sagtens findes spiselige planter i naturen og en del af dem vil også være identificerbare for børn. Tag et kig på underviserbloggens to seneste indlæg, hvor vi bl.a. laver suppe med judasøre samt brændenældesuppe. (https://natur-miljoe-udeliv.blogspot.com/2024/02/hyldetr-og-judas-rer-vinterbiotop.html) (https://natur-miljoe-udeliv.blogspot.com/2024/02/kuksa-en-hjemmesnittet-mug-k4.html)
Mvh Christoffer