Dyreholds opgave - Emma (opdateret 06/04)

Så fik jeg mine melorme med hen på stuen. 

Jeg startede ud med at få lavet et uge skema, overblik over melormene. 
Hvad der skal ske de forskellige dage, med visuelle billeder så det er nemt for børnene at overskue.

Over i siden ved billederne, hænger børnene deres billede på hvem der er med i aktiviteten den dag. 
Billedet af æblet viser at det er mad dag - billedet af sien viser det er den dag vi skal rense ud i bunden, onsdag er en observations dag, hvor børnene kan kigge på melormene, der har fået en plads henne i den ene del af stuen (Jeg er nemlig ikke fysisk på arbejde om onsdagen) torsdag er billedet af melormens livcyklus - det er rens/flyt dyr dag - hvor vi skal se om der nogen af ormene der er døde, pupper sig, eller er blevet til en bille der så skal over i en kasse for sig. Fredag er igen mad dag. 




Der var meget stor interesse for børnene, og alle ville gerne være deltagene - derfor har jeg valgt tage 3-4 børn af gangen på de forskellige dage, så alle får prøvet at være med. 

I mandags, fik jeg startet på mad dag med 3 af pigerne på stuen - (på billedet ovenover kan man se de har taget deres billede på så man ved de er deltagene i min proces) 

Pigerne stillet sig meget undren og var rigtige nysgerrig, da vi kiggede nærmere i bunden, så vi at to af melormene var blevet til en bille, så det skulle vi lige have op på en ske og se nærmere, her ville en af pigerne rigtig gerne prøve at holde den. 




Efter fik vi en snak om melormes livscyklus og hvordan den udvikler sig - Da det var mandag, var det jo mad dag. Vi gik ud i køkkenet for at skære et æble ud, se om det ville vække interesse ved melormene. 




De var hele tiden henne og kigge til dem, og det var samtale emnet resten af dagen. Glæder mig til se børnenes udvikling igennem dette og om interessen bliver ved med være så stor. Nu har jeg ihvertfald fået begyndt på mit hjørne på stuen hvor skeamet hænger og andre processer kommer til at ske. 

Børnene hjælp mig med at lave skiltene og få dem farvet. 




Jeg tager flere bøtter med så vi kan få delt melormene mere op på torsdag da det er rens/flytte dag, så dem der er blevet til biller får deres eget bo. 



Her slog vi lige 2 af tingene på en dag lige inden påskeferien: 

Nogen af børnene hjalp med med at sortere i melormene - Hvilke er døde? 
Vi fik kigget dem godt igennem (ikke alle vil røre men alle synes det spændende at kigge)
Jeg havde to hjælpere her der synes det fedt at røre ved, så en sorterede først de døde fra.
Så hjalp vi hinanden med sig noget det gamle mel/havregryn fra og få lidt nyt i til dem.

Herefter fik vi lidt gulerod og peberfrugt ned til dem. - Og så var der sørme en der var blevet til en bille! 

Børnene synes det vildt sjovt at se på (nogen synes også det lidt ulækkert og de lugter godt nok lidt de melorme siger de) 


























Kommentarer

  1. HEj Emma.

    Tak for et fint indlæg. Overvej om du kan anskueliggøre forvandlingsprocessen visuelt for børnene, evt med jeres egne billeder. De store piger kunne også være med til at tegne hvad der sker med bille fra æg til bille. Her vil jeg anbefale et kig i Elfströms "At kommunikere og gestalte tanker", der findes i vores rum på It's learning.

    Vh Christoffer

    SvarSlet

Send en kommentar

Populære opslag