Etablering af Antons dyrehold
Antons melorme
Jeg har derfor valgt at bruge melorme fra Plantorama.
I Plantorama er der mange dyr, og det er også et velbesøgt sted af børnehaver. Jeg oplevede også to forskellige institutioner, der brugte den kommercielle Plantorama som læringsmiljø/tur, imens jeg handlede mine melorme. Børn er i Sønderborg ofte bekendte med Plantorama, og det bliver nærmest brugt som ekskursion fremfor, hvad det reelt er: et plantecenter. Dette kan også skyldes indretningen af "legehus" med dertil tilhørende kaniner, marsvin, rotter og mus, som er til salg. Der er placeret en større sandkasse, som indeholder en god rutsjebane og et cafeområde, hvor forældre kan slappe af, imens børnene leger. Om Plantoramas valg af denne tilgang til salg af planter og haveting er profitable, må være op til økonomerne. Men rent pædagogisk er Plantorama blevet en del af børnenes erkendelsesverden, ligesom f.eks. McDonalds og Bilka. Man kan derfor frygte til tider om denne oplevelsesverden er for indskrænket. Hvis et barns restaurantoplevelse er McDonalds, alle ens indkøb foregår i Bilka og den natur, man oplever, foregår igennem Plantorama, så går børnene glip af noget. Så skal det tilføjes at de tre overnævnte kommercielle institutioner ligger inde for en radius af 500 meter.
Ovenstående observation kan bakkes op af SKRIV VIDERE HER ANTON
Nå - men jeg blev fascineret af de dyr, der var. Jeg har tidligere selv haft en kongepython som barn. Min far har haft mange krybdyr og min fars fætter har været slangopdrætter ( man kan vel også kalde det slangetæmmer ;-) )
Jeg fandt melormene, og begik mig ud fra denne kommercielle naturoplevelse, hvor salg af julepynt til hjemmet, glasvaser, hundemad, slik, olier, møbler, dyr, muldjord og planter åbenbart går hånd i hånd. Sjovt koncept. Billig Blomst er endnu værre. Der er der julepyntsalg 365 dage om året, og planter. Ved ikke hvad billige blomster og julepynt har med hinanden at gøre.
VELKOMMEN TIL JERES NYE HJEM MELORME
13. Beskriv hvordan du vil formidle udviklingen i dyreholdet og bruger/borgergruppens læringsudbytte?
Perspektivering
15. Hvilken ny viden fik du selv gennem arbejdet med dyreholdet?
16. Hvilke etiske spørgsmål giver dyreholdet mulighed for at arbejde pædagogisk med?
Naturdannelsens filosofiske element
17. Hvilke perspektiver tænker du dyrehold har (almen dannelse, den åbne skole…)?
18. Hvilke gode oplevelser gav dyreholdet anledning til?
Hej Anton.
SvarSletSom sociolog kan jeg kun dele din bekymring for de forretningskæder, der i stigende grad overtager pladsen fra eks. kulturinstitutionerne som velkendt socialiserings og dannelsesarena for børn. Dette kan også underbygge argumentet for et dyrehold i pædagogisk praksis, der vil have et andet afsæt end profit. Men det kan vi tale mere om en anden gang...
Hvis du stadig her interesse I spiselige melorme udbyder https://www.buggingdenmark.dk/insekteriet skoleforløb om melorme. Her kunne du måske søge gode råd om anskaffelse.
Fedt at se du er godt i gang. Jeg er lidt nysgerrig på hvilke behov dyreholdet skal tilgodese, dvs. hvilket (pædagogiske) mål du har med dit dyrehold?
"https://www.buggingdenmark.dk/insekteriet skoleforløb om melorme. Her kunne du måske søge gode råd om anskaffelse. " Har netop brugt denne side. Dog lægger de op til at man køber melorme til dyrefoder. Dette har jeg gjort. Dog står der meget specifikt at de ikke må bruges til menneskeføde, da de kan indeholde salmonella. Så der springer jeg over :-)
Slet