Praksis afprøvning

 Her havde jeg fokus på at plante kerner fra ''madpakken'' eller kerner som børnene kendte.

Vi havde mest fokus på peberfrugten, da det er en alle børnene ofte har med i madpakken. Her ved børnene godt, at peberfrugten har mange kerner i.

Så prøvede vi os frem med en citron, nok ikke lige noget nogen har med i madpakken, men en citrus alle børn kender til, som også har kerner i sig.

Så prøvede vi os frem med solsikke frø. 


Fase 1:

Jeg har lavet en væg inde på stuen - hvor man kan følge de processer vi har gang i.

Det har haft stor succes med billeder på, så børnene har kunne vise de forskellige ting til forældrene og at forældrene har stillet sig mere nysgerrig og undrende overfor hvad vi laver.



Start proces med væggen, hvor børnene havde hjulpet med farve alle billeder og skilte.


Fase 2: 


Vi startede ud med skulle vælge en kopi tegning af det de skulle plante (Dette gjorde jeg for at sætte en ramme da jeg ved det er det børnene jeg har med i projektet har brug for) Derefter kunne de tegne den præcis i de farver de havde lyst til.

Jeg har 3 børn med på alderen 3-4 år og 2 børn med på 5-6 år.

Her er der billeder af processen for dem på 3-4 år.






Herefter limede vi det fast på en potte, man kunne have gjort dette på mange måder - men jeg synes det her var bedst i forhold til rammesætning og de måtte være kreative. 

Fase 3:

Så gik vi over til bordet med skærebræt, jord og forklæde på - her fik de selv lov til skære og kigge og pille kernerne fra til projektet, mens vi snakkede om alt de så (og andre børn kigget nysgerrige med)






fase 4:

Herefter begyndte de plante en masse pottemuld ned i deres potter, herefter proppede de frøene godt ned i og vandede jorden. 








Fase 5: 

Så fik potterne sig en plads i den solrige vindueskam på stuen, over ved mit natur og udeliv hjørne.
Her havde vi en snak om hvad det krævede for, at det kunne komme til at spirrer - De skal huske tjekke til jorden - huske at vande - huske at kigge om den står godt i sollys. 


Herefter satte vi nogen af disse billeder på tavlen så forældrene kunne følge med.




Uh det spirre !





Børnene har været rigtige gode til vande og tjekke til deres ''plante'' Det er helt klart noget man kunne blive ved med dyrke på stuen. 



Nu er det 2 uger efter start proces: 

Citronerne er der ikke sket så meget med, meget små spir.

Solsikkerne vokser helt vildt godt.

Peberfrugterne er endelig begyndt komme med rigtige mange skud. 




























Kommentarer

Populære opslag